کاشت دندان با ایمپلنت (یک روش دائمی برای دندان‌های از دست رفته)

کاشت دندان با ایمپلنت سلامت کارت
تصویر گرافیکی سه بعدی از گذاشتن دو واحد ایمپلنت دندان

کاشت دندان با ایمپلنت هرکسی می‌تواند دندان‌های از دست رفته‌اش را که بر اثر کهولت سن، تصادف و ضربه، عفونت و پوسیدگی شدید و… اتفاق افتاده است، جایگزین دندان‌های طبیعی کند؛ چون ایمپلنت یک روش کاشت دندان به شیوه مدرن است که  با مرحله جراحی انجام می‌شود و دردسرهای دندان مصنوعی را ندارد، از همه مهم‌تر قیمت آن است که با شرایط اقساط هم با داشتن کارت از سلامت کارت قابل انجام است.

البته، این نکته هم مهم است که باید بدانید هرکسی که قصد انجام ایمپلنت دارد، اول باید از سلامت فک و لثه‌هایش مطمئن شود؛ هدفی که برای گذاشتن ایمپلنت دارد را دقیق مشخص کند و اطلاعات پزشکی‌اش را در اختیار دندانپزشک قرار دهد و مراقبت‌های قبل و بعد ایمپلنت دندان را کامل بشناسد؛ چون بعضی ایمپلنت‌ها با فک به خوبی جوش نمی‌خورند و استحکامی اتفاق نمی‌افتد که آن هم بنا به دلایل متفاوت است که کامل در ادامه توضیح داده می‌شود؛

ایمپلنت دندان با شرایط اقساط و وام

سلامت کارت

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یا کاشت دندان یه سیستم جدید و مدرنی است که با یک قطعه تیتانیوم در استخوان فک قرار داده می شود و روشی برای جایگزین دندان‌های طبیعی و از دست رفته است که از سه قطعه تشکیل شده است: اولین قطعه که وارد استخوان فک می‌شود و استحکام پیدا می‌کند؛ در واقع، شبیه ریشه دندان است و اسم آن «فیکسچر» یا پایه اصلی نگهدارنده ایمپلنت است که به پیچ شبیه است و به علت سازگاری با بافت فک در اکثر شرایط جنس آن از نوع تیتانیوم است.

قطعۀ بعدی که روی ایمپلنت گذاشته می‌شود نامش اِبومنته «aboutment» که بر روی فیکسچر وصل می‌شود.

قطعۀ آخر یا همان قطعه سوم که نقش ظاهری دندان را دارد «روکش» است که طی یک زمان بندی خاص و کمی هم طولانی حداقل بعد از 3 ماه با توجه به شرایط بیمار و تثبیت ایمپلنت بر روی لثه قرار داده می‌شود که جنس آن اغلب از سرامیک است و روی ابوتمنت چسبیده یا پیچ می‌شود که نقش آن شبیه تاج دندان است؛ اما مسلماً استحکام آن شبیه تاج دندان نیست و باید خیلی مراقب بود که غذاهای سفت به علت احتمال شکستگی نباید استفاده کرد.

کامپوزیت یا لمینت

مزایای تیتانیوم برای استفاده در ایمپلنت دندان

به این دلیل که تیتانیوم سازگاری بافتی بهتری با بدن دارد؛ دچار خوردگی و تخریب نمی‌شود و پایداری زیادی دارد و از جهت کشسانی و قدرت شبیه استخوان است.

روش انجام ایمپلنت دندان یا کاشت دندان

روش انجام ایمپلنت با سلامت کارت
روش انجام ایمپلنت دندان با کاشت

در اولین مرحله: باید به بهترین دندانپزشک شهر مراجعه کرد و شرح حالی از تاریخچه بیماری‌ها را اطلاع داد. هیچ مخفی کاری و پنهان کاری نباید بین بیمار و پزشک باشد؛ چون این صداقت موجب می‌شود که پزشک متوجه شود که شما کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت هستید یا خیر تا خطر شکست ایمپلنت به وجود نیاید.

مرحلۀ بعدی: بررسی شرایط لثه (همان بافت نرم)، اندازه استخوان در محل بی‌دندانی است که در این قسمت با معاینه دقیق که با تصویر رادیوگرافی که بهترینش cbct است مشخص می‌شود.

در این مرحله پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار صددرصد شرایط ایمپلنت کردن دندان را دارد یا نه و از چگونگی نوع روش درمان ایمپلنت دندان با جراحی یا ایمپلنت کردن بدون جراحی و بدون بخیه باخبر می‌شود.

مرحلۀ سوم: بعد از گرفتن جواب مثبت دنداپزشک نوع ایمپلنتی که مناسب بیمار و شرایط فک اوست را معرفی می‌کند. در این مرحله تخصص، تجربه و میزان مهارت دندانپزشک برای معرفی بهترین نوع ایمپلنت شرط خیلی مهمی برای موفقیت عمل ایمپلنت است.

مرحلۀ چهارم: روش های انتخاب ایمپلنت دندان و گذاشتن و اجرای آن است

کاشت ایمپلنت  با بخیه و برش در لثه:

اول پاکسازی محیط دندان از هر نوع میکروب و آلودگی است که با استفاده از دهانشوی از وارد شدن عفونت به داخل لثه و دهان جلوگیری می‌شود که حداقل ۳۰ ثانیه در دهان نگه داشته می‌شود؛ بعد کامل از دهان خارج می‌شود و شستشوی دهان با این روش به پایان می‌رسد.

حال، نوبت گذاشتن دستمال عجیب غریبی است که فقط بر روی گردی صورت قرار می‌گیرد و به منظور جلوگیری از ورود میکروب به دهان است.

سپس دستیار دندانپزشک با محلول بتادین یا کلرازیدین کل صورت را با گاز ضدعفونی می‌کند. خیلی‌ از افراد در این مرحله استرس می‌گیرند؛ اما اصلاً نباید ترسید؛ چون این فقط برای جلوگیری از ورود میکروب است و بعد از اتمام کار، همه چیز شسته و پاک از روی صورت برداشته می‌شود.

در مرحلۀ بعد استفاده از آمپول بی‌حسی است که در نواحی محل بی‌دندان زده می‌شود و اکنون کار دندانپزشک آغاز می‌شود.

برش لثه در مرحلۀ کاشت دندان

لثه را از روی سطح استخوان برش می‌زنند تا استخوان فک مشخص شود؛ اینجا همان مکانی است که ایمپلنت در آن جاسازی می‌شود و نباید هیچ بزاقی درونش نفوذ کند؛ به همین دلیل دستیار دنداپزشک در این قسمت مدام در حال شست و شو با وسیله‌ای به‌نام «ساکشن» است که تمام بزاق را از این محل خارج می‌کند تا کار دنداپزشک به درستی انجام شود تا در مرحلۀ بعدی دچار مشکل نشد.

سوراخ کردن در استخوان فک یا ایجاد حفره در دهان

حفره در فک با دستگاه (pilot drill) مخصوص انجام می‌شود که با اندازه‌های مختلف باتوجه به شرایط و عمق استخوان وجود دارد؛ چون استخوان هر فک و شرایط آن با فرد دیگه متفاوت است و در مرحلۀ بعد با دستگاه (marking drill) حفره بازتر شده و بعد نوبت دریل مخصوص دیگری به نام  (cortical bone drill) است تا (pin) ایپملنت بتواند درون آن به راحتی قرار بگیرد و جاسازی لازم انجام بشود. دریل حالت چرخشی دارد و با سرعت این حفره را بزرگتر می‌کند تا ایمپلنت بتواند راحت در محل پیچ شود.

نکتۀ مهم: در حال دریل استخوان دمایش زیاد می‌شود که این حرارت نباید از ۴۷ درجه بیشتر بشود که با محلول شستشو دمای استخوان کنترل می‌شود.

در اینجا فیکسچر درون استخوان گذاشته می‌شود. حال دندان پزشک می‌تواند باتوجه به شرایط بیمار دو راه انتخاب کند:

اگه شرایط استخوان به گونه‌ای باشد که به خوبی با محل فیکس شود و احتمال لقی وجود نداشته باشد، سلامت فک به گونه‌ای باشد که زود با پین جوش خورد، سرپیچ یا همان تاج را می‌‌گذارد و محل کناری لثه رو با بخیه می‌بندند.

شرایط جراحی دو مرحله ای ایمپلنت با باز کردن بخیه:

 اگر شرایط استخوان به گونه‌ای باشد که برای رسیدن به مرحلۀ جوش  چند وقتی زمان لازم باشد، دندانپزشک محیط ایمپلنت رو می‌بندد و محل بریدگی لثه را بخیه می‌زند و بعد از نهایت ۱۰ روز بخیه‌ها برداشته و کشیده می‌شود و با بررسی شرایط بیمار ۳ ماه دیگر باید بیمار مجدد مراجعه کند تا قسمت دوم که شبیه تاج و شبیه دندان است گذاشته شود.

انواع ایمپلنت دندان را بشناسیم

اجرای ایمپلنت در هر دو فک سلامت کارت

پروتز دندان از نوع ایمپلنت دندانی براساس جنس، مواد، طراحی و شرایط انجام آن خیلی متفاوت است که انواع آن را در شرایط مختلف بررسی می‌کنیم:

ایمپلنت های تک واحدی

این نوع ایمپلنت بر روی استخوان میان بافت نرم و سخت جایی که محل استخوان در گذشته قرار داشته گذاشته می شود؛ همان چیزی که در قسمت قبل توضیح داده شد؛ برای افرادی مناسب است که فقط یک واحد از دندان‌شان را از دست داده باشند؛ جنس آن اغلب از نوع تیتانیوم است و تاج بر روی آن قرار داده می‌شود. بعضی از این ایمپلنت ها با روکش و بعضی‌های دیگر هم بدون روکش است.

ایمپلنت های بریج یا چند واحدی

این نوع ایمپلنت به شکل یک پل است که مناسب برای افرادی است که چندتا از دندان‌‌هایشان را در یک ردیف مشخص از دست داده باشند. این پل می‌تواند ثابت یا متحرک باشد.

ایمپلنت مخصوص یک یا دو فک

در این نوع ایمپلنت چهار تا ایمپلنت در زاویه مناسب در فک قرار داده می‌شود و بعد دندان مصنوعی را روی آن قرار می‌دهند.

چه نوع ایمپلنتی با کدام برند بهتره

انتخاب نوع ایمپلنت باتوجه به شرایط بیمار به عهدۀ دندانپزشک است؛ اما حق انتخاب آن براساس نوع برند و کیفیت به دلیل اختلاف قیمت به بیمار پیشنهاد داده می‌شود که بهترین نوع ایمپلنت دندان ساخت آمریکا و بعد آلمان است و در سطح‌های بعدی کره و چین است که قیمت آن باتوجه به جنس و میزان استحکامش مشخص می‌شود.

در کل، اگر بخواهیم بهترین نوع ایمپلنت را بشناسیم باید به میزان ماندگاری، قدرت استحکام و سرعت جوش با استخوان فک را در نظر گرفت و از دندانپزشک پرسید که چقدر از این نوع ایمپلنت می‌توان توقع داشت. البته، همۀ این عوامل بستگی به شرایط فیزیکی و ساختار فک بیمار و نوع لثه و مهارت دندانپزشک دارد.

قیمت ایمپلنت دندان چگونه محاسبه می‌شه؟

نوع برند، میزان تخصص و مهارت دندانپزشک، محل جغرافیا، جنس روکشی که استفاده می‌شود، نیاز داشتن به درمان‌های جانبی، بازسازی شرایط استخوان فک که اگر تحلیل رفته باشد باید آن را بازسازی کرد.

دندانپزشک باید اطمینان داشته باشد که شرایط سینوس لیفت رخ نداده باشد؛ چون بزرگ شدن سینوس‌ها و درمان آن موجب افزایش قیمت می‌شود. در کل، همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا قیمت پروتز ثابت دندان مشخص شود.

لیست قیمت سلامت کارت

ایمپلنت دندان با شرایط اقساط

استفاده از سرویس اقساطی سلامت کارت کلی مزایا داره که هر شخصی باتوجه به شرایط اقساطی می‌تونه از خدمات دندانپزشکی استفاده کنه
  • امکان دریافت اعتبار با مبالغ ۵ تا ۵۰ میلیون تومان
  • امکان دریافت اعتبار بدون نیاز به ضامن و با ارائه‌ی چک یا سفته
  • بازپرداخت اعتبار دریافتی در اقساط ۳ تا ۱۲ ماهه
  • تخصیص سریع اعتبار (کمتر از ۷ روز کاری)
  • پشتیبانی با نیروهای حرفه‌ای و با تجربه

آیا ایمپلنت عوارض داره؟

بعد از انجام ایمپلنت بیمار دچار یکسری عوارض سطحی می‌شود که بعد از گذاشتن ایمپلنت ممکن است دچار خونریزی، تورم در شرایط شدید تب و درد شدید را تجربه کنید؛ اما این حالت به غیر از خون ریزی متناوب نگران کننده نیست و این مشکلات خیلی زود و به مرور زمان حل می شود و اصلاً نگران کننده نیست.

عوارض ایمپلنت خیلی شبیه به کشیدن دندان عقل است که مفصل از مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل توضیح داده شده است که مراقبت های بعد از جای گذاری ایمپلنت شبیه به گذاشتن ایمپلنت دندان است.

بعد از کشیدن دندان عقل

برای چه افرادی ایمپلنت دندان مطلقاً خطرناکه

  • بیمارانی که حداقل 3 تا 6 ماه از  سکته‌های قلبی و مغزی شان گذشته باشد؛
  • افرادی که دچار نقص ایمنی ضعیف باشند؛ یعنی سیستم دفاعی‌شان عملکرد ضعیفی دارد به خصوص بیمارانی که خود ایمنی دارند؛
  • افراد مبتلا به سرطان که تحت درمان مستقیم اند و هنوز در حال مصرف دارو هستند.
  • افرادی که به پوکی استخوان و بیماری‌های استخوان مبتلا باشند؛
  • در عملکرد خون رسانی و انعقاد خون بدنشان دچار ضعف و مشکل باشد.
  •  به مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارند؛
  • بیماران اختلال دو قطبی، بیماران روانی، اسکیزوفرنی نباید مطلقاً ایمپلنت دندان انجام بدهند.

گذاشتن ایمپلنت دندان چه مزایایی داره

  • جای خال دندان‌ها را به شکل طبیعی پر می‌کند؛
  • از تحلیل استخوان جلوگیری می کند؛
  • موجب بهتر شدن سبک زندگی می‌شود؛
  • بهتر غذا خورد و بهتر صحبت کرد
  • نظافت و بهداشت آن شبیه دندان طبیعی است.

مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت دندان چطوری باید باشه

گاز  گذاشته شده در دهان را تا یک ساعت باید نگه داشت؛ از تف کردن جداً باید دوری کرد؛ با نی هیچ نوشیدنی نخورد؛ از غذای نرم استفاده کرد؛ استفاده از دهانشویه بعد از یک روز مشکلی ندارد؛ از معاینه شخصی خودداری کرد؛ بعد از دو هفته بخیه باید حتماً کشیده شود؛ مسواک نرم زده شود؛ هر سه ماه یکبار باید پیش دندانپزشک رفت؛ استعمال سیگار و مصرف را باید خیلی کم کرد و نکاتی که دندانپزشک می‌گوید را دقیق انجام داد.

سؤالات مهم

انجام ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی امکان داره؟
بیماران دیابتی با شدت بالا و کنترل نشده به دلیل اینکه مشکلات بهبود زخم دارند و خون رسانی به خوبی انجام نمی‌شود، عمل ایمپلنت با درصد خطا مواجه می‌شود و فقط برای بیماران دیابتی با سطح متوسط و کنترل شده قابل اجراست.

انجام ایمپلنت برای بیماران با مشکلات لثه و عفونت های شدید دارند امکان پذیره؟

خیر. باید اول بیماری دهان و لثه درمان شود و بعد عمل ایمپلنت دندان قابل اجراست.

افراد سیگاری می‌توانند کاشت دندان انجام بدهند؟

افراد سیگاری به دلیل اینکه سطح اکسیژن خون شان پایین است و میزان خون رسانی به ناحیه لثه کم اتفاق می افتد، ماندگاری ایمپلنت دندان به دلیل تحلیل لثه و استخوان فک کمتر اتفاق می‌افتد و ضریب خطا و شکست آن بیشتر است.

ایمپلنت دندان زیبایی ماندگار در طرح لبخند با روش ماندگار

ایمپلنت دندان هرچند روشی گران و وقت گیر است؛ اما موجب ایجاد طرح لبخند زیباتر شده و یک روش دائمی برای درمان دندان های از دست رفته است که انتخاب پزشک باتجربه موجب موفقیت این عمل می‌شود و از شما می‌خواهیم که تجربیات خود را از ایمپلنت دندان با ما به اشتراک بگذارید.