مشاهده تمام مقالات

بسیاری از مادران در مورد درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری نگرانی و سوالاتی را دارند. یکی از این سوالات این است که آیا انجام درمانهای دندانپزشکی خطری را برای جنین به دنبال دارد یا خیر ؟ در این مقاله می خواهیم علاوه بر پاسخ به این سوالات به بایدها و نباید های دندانپزشکی در دوران بارداری نیز بپردازیم. بررسی انجام خدمات دندانپزشکی در سه دوره از بارداری یکی از اهداف این مقاله می باشد.

دندانپزشکی در دوران بارداری
دندانپزشکی در دوران بارداری

دندان پزشکی در سه ماهه اول بارداری به چه صورت است؟

توصیه می شود در این سه ماه درمان و مصرف دارویی تا حتی الامکان صورت نگیرد. زیرا اعضای اصلی جنین در این دوران درحال شکل گیری است. باید توجه داشت که تا هفته ی 13 بارداری برخورد هرگونه اشعه رادیولوژی(X-Ray) به بدن مادر ممنوع میباشد. بهتر است که درمان ها از سه ماه دوم شروع شود.

اگر در دندان خفیف و غیر ممتد است و میتوان درد و حساسیت به سرما و گرما را تحمل کرد، توصیه میگردد که با مدارا کردن درمان را به تعویق انداخت. در اینجا منظور از مدارا کردن این است که از عوامل ایجاد درد دوری کرد تا وضعیت اورژانسی پیش نیاید.

میتوان در این دوران از دهانشویه کلرهگزیدین که یک ماده ضد میکروبی بسیار قوی است استفاده نمود تا باکتری های دهانی از بین برود.این نوع دهانشویه چون از طریق دهان جذب نمی گردد و صرفا برای شست و شو می باشد، خطری را برای مادرو جنین به دنبال نخواهد داشت. این توصیه ها برای زمانی بود که درد دندان غیر قابل تحمل نباشد.

اما زمانی که درد شدید باشد و تحمل آن غیر ممکن گردد یا عفونت شدید و آبسه وجود داشته باشد احتمالا مجبور می شوید که درمان های مربوطه را انجام دهید.

با استفاده از کارت تخفیف بیمه دندانپزشکی و زیبایی سلامت کارت نگران هزینه های درمان نباشید

درمان های دندانپزشکی در این دوران شروطی را به همراه دارد که به شرح زیر میباشد.

1- هرگونه مصرف دارو درمان باید زیر نظر و به توصیه پزشک زنان زایمان صورت بگیرد. زیرا داروها و اشعه رادیوگرافی میتواند حساسیت زا باشد.

2-درمان هایی که در دوران 3ماه اول بارداری صورت میگیرد برای رفع شرایط اورژانسی است . یعنی پزشک سعی دارد درد و عفونت راازبین ببرد.برای رفع درد و ایجاد مجرایی برای تخلیه عفونت دندان معمولا از درمانی با نام پالپوتومی استفاده میشود. این درمان به گونه ایی است که فقط عصب‌های موجود تخلیه می‌شود و تا سه ماه اول دندان به شکل پانسمان شده باقی میماند تا در سه ماه دوم درمان از ریشه انجام گردد.

در سه ماهه دوم دوره بارداری دندانپزشکی به چه صورت انجام میگردد؟

سه ماه دوم بهترین زمان برای انجام درمان دندانپزشکی است. در این دوران جنین به اندازه ی کافی رشد کرده و مادر نیز فشار زیادی را تحمل نمیکند. در سه ماه دوم بارداری میتوان درمان های ضروری مثل کشیدن دندان و… را انجام داد. اما در این دوره هم مثل یه ماه اول باید از اشعه رادیولوژی دوری کرد. اگر نیاز باشد که مادر رادیولوژی انجام دهد باید پوشش سربی بپوشد تا احتمال آسیب دیدن کمتر شود.

وقتی درمان صورت میگیرد باید از داروهای بی حسی کم خطر با دوز پایین استفاده شود تا بر روی جنین تاثیر نگذارد و درد نیز حس نشود. برای مصرف داروهای آنتی بیوتیک باید حتما با پزشک زنان زایمان مشورت شود. اما در این دوران می توان از ضد درهایی مثل استامینوفن و بروفن(ایبوپروفن و ژلوفن) استفاده نمود. باید توجه شود که نباید از دارو های دارای آسپرین استفاده کرد.

دندانپزشکی در دوران بارداری
دندانپزشکی در دوران بارداری

در سه ماه سوم دوره بارداری باید چگونه درمان دندانپزشکی انجام شود؟

ماه های هفتم ، هشتم و نهم بارداری رشد جنین تقریبا کامل شده است و مادر برای رفت و آمد دچار مشکل میشود. همچنین در این دوران خوابیدن در زمان طولانی روی یونیت دندانپزشکی می تواند برای جنین مضر باشد. توصیه میشود در دوره ی سوم درمان ها به بعد از زایمان موکول گردد.

بهتر است مراقبت های دهانی برای پیشگیری از بیماری صورت گیرد و استفاده از نخ دندان و مسواک هم از اهمیت زیادی برخوردار است.
در این دوران می توان از استامینوفن بدون کدئین استفاده کرد و مصرف داروهای حاوی آسپرین ممنوع می باشد. سه هفته سوم بارداری نیز مانند دوره ی اول توصیه میشود که از درمان های اصلی دوری شود
این دوره مانند دوره اول بارداری بهتر است از درمان‌های اصلی دوری نمود.
استفاده از داروهای بی حسی در دوران بارداری
داروها برای زنان باردار به طور کلی به 5 قسم A,B,C,D,X تقسیم می شوند. داروهای قسمت A از کمترین خطر برخوردار است و طبقه X بیشترین خطر را به همراه دارد. داروهای بی حسی دسته ی B به اندازه ی مورد نیاز میتواند استفاده شود. داروهای ردیف C نیز با دستور پزشک اگر سود بیشتری نسبت به ضرر آن دارد، میتواند مصرف گردد.
عوارض عکس برداری رادیولوژی با اشعه (X-Ray) در دوران بارداری

اشعه رادیوگرافی نسبت به اشعه ی دستگاه های دیگر مانند سی تی اسکن کمتر می باشد. اما با توجه به این مسئله هم باید الزاماتی را رعایت کرد.

1- کنترل کردن دوز اشعه رادیوگرافی
2- محدود کردن تابش اشعه
3- محدود بودن دفعات

تا حتی الامکان باید از عکس برداری در این دوران خودداری کرد ولی اکر لازم و ضروری باشد باید از پوشش سربی استفاده نمود. آسیب های این اشعه ها فقط در سقط و عقب ماندگی نوزاد بسنده نمی شود بلکه می تواند جنین را به سرطان مبتلا کند.

سخن آخر

علاوه بر مسائلی که در این مقاله یاد گرفتیم، می خواهیم برای رفتن به مراکز دندانپزشکی راهکارهایی را ارائه دهیم تا بتوانید در هزینه های این خدمات صرفه جویی کنید. با استفاده از کارت تخفیف بیمه سلامت کارت می توانید تا 50% هزینه های دندانپزشکی خود را کاهش دهید.

شرکت سلامت کارت یکی از بهترین ارائه دهندگان این کارت تخفیف ها می باشد. توجه داشته باشید که با داشتن سلامت کارت میتوانید از همه ی خدمات دندان پزشکی بدون هیچ سقف و محدودیتی با بالاترین کیفیت توسط پزشکان متخصص بهره مند شوید.

خانه

تعرفه ها

درباره ما

وام

سوالات