عمل بینی گوشتی از نوع نوک پیازی

جراحی بینی گوشتی با پوست ضخیم- توسط جراحان

در ایران عوام به عمل بینی‌های پهن که پوست ضخیمی دارند، عمل بینی گوشتی می‌گویند؛ اما نام علمی آن در جراحی «رینوپلاستی با پوست ضخیم» است. این نوع عمل جزء عمل‌های سختی است که دوران نقاهت طولانی و نتیجه عمل بعد از یک سال و نیم تازه معلوم می‌شود و به دلیل حجم زیاد پوست تغییرات کمتر مشخص است؛ چون هر چقدر هم یک جراح با تجربه و حاذق باشد، با مهارت زیر این پوست ضخیم مانور دهد و از استخوان سازی گرفته تا استحکام غضروف و فرم دهی به درستی انجام شود، بازهم به این دلیل که دوباره این حجم پوست بر روی بینی کشیده می‌شود، تمام این تغییرات به نسبت سایر بینی‌ها کمتر مشخص است.

البته، امروزه با رشد و پیشرفت علم تغییراتی برای نازک کردن پوست مثل تکنیک آتروماتیک، عمل بینی گوشتی با لیزر و … به وجود آمده است که نتیجه عمل را بهتر کرده؛ اما مشکل همۀ بینی گوشتی تنها به پوست مربوط نیست و غضروف ضعیف، ساختار استخوان و پره‌های پهن خود یک معضل بزرگی است که باید توسط یک پزشک مجرب، باتجربه و با انصاف انجام شود تا سلامتی بیمار به خطر نیفتد که همۀ این عوامل هزینه عمل بینی گوشتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به نسبت سایر انواع بینی گران‌تر است.

عمل بینی گوشتی با شرایط اقساط تنها با داشتن سلامت کارت

سلامت کارت

روش تشخیص بینی با پوست ضخیم

روش تشخیص بینی گوشتی- سلامت کارت

روش شناسایی بینی گوشتی:

ملاک تشخیص، بررسی یک سوم پایین بینی؛ یعنی قسمت تحتانی بینی ناحیه «تیپ» است. در این قسمت هرچقدر میزان ضخامت پوست بیشتر باشد، نتیجۀ عمل سخت‌تر خواهد بود.

نشانه‌های ظاهر بینی گوشتی: پره های بینی بزرگ و پهن، غضروف بینی ظریف و حالت پوست دارای منافذ باز و بزرگ و در اصطلاح پرتقالی است.

عمل بینی گوشتی چیست؟

یکی از روش‌های عمل بینی گوشتی تغییر اندازه پره‌های بینی، رفع مشکلات تقارن بینی، ایجاد تناسب بین سوراخ‌های بینی است که با روش عمل بینی گوشتی بسته انجام می‌شود. عمل بسته به این معناست که پوست به هیچ وجه از روی بینی برداشته نمی‌شود و همه تغییرات از داخل بینی توسط جراح زیبایی صورت می‌گیرد.

در زمانی که مشکل از غضروف بینی و ساختار بینی باشد عمل باز یعنی برداشتن پوست بینی از روی غضروف انجام می‌شود که به آن «عمل بینی باز» می‌گویند. در این شرایط باید نوک و پل بینی ساختارش تصحیح شود، برای نگه داشت بهتر این پوست ضخیم نیاز به غضروف سازی است. برعکس بینی‌های استخوانی که به دلیل ضرافت زیاد غضروف کم یا برداشته می‌شود؛ همچنین تغییراتی بر روی پره های بینی انجام می‌گیرد و بازسازی پوست مثل نازک کردن لایه زیر جلدی پوست یا با ایجاد بافت اسکار این حجم پوست را کاهش می‌دهند.

نکتۀ مهم: قبل از عمل بینی گوشتی لازم است یکسری سؤالات را از پزشکتان بپرسید تا اگر نیاز به بازسازی و بالا بردن سطح کیفیت پوست بینی دارید اقدامات لازم را انجام دهید؛ چون بر نتیجه عمل تأثیر مستقیم می‌گذارد و حتماً لازم است که بدانید قرار است چه تغییراتی بر روی بینی انجام شود؛ چون طی کردن دوران نقاهت و شرایط مراقبت در عمل بینی گوشتی باتوجه به نوع عمل متفاوت است.

جدول (1-1) سؤالات مهمی که باید از پزشک خود بپرسید:

نوع پوست بینی؟ضخیمنیمه ضخیم
سطح کیفی غضروف؟سستقوی
احتیاج به ساخت پل بینی؟نیاز داردنیاز ندارد
مدل عمل بینی فانتزی؟ مناسب استمناسب نیست
بهترین نوع عمل بینی با توجه به شرایط بینی؟طبیعینیمه فانتزی
بهترین نوع روش عمل با توجه به شرایط بینی؟بی هوشیبی حسی

بازگشت عمل بینی گوشتی

این مسئلۀ مهم را بدانید که در  اکثر بینی‌های گوشتی غضروف‌ها ضعیف است که پزشک برای موفقیت بهتر در عمل از پیوند غضروف استفاده می‌کند؛ اما برعکس بینی استخوانی دستکاری بر روی استخوان بینی کمتر انجام می‌شود. در شرایطی هم بسته به نوع بینی شما پزشک از بخیه برای حالت دادن به بینی استفاده می‌کند.

در حالتی هم  جراح زیبایی چربی‌های زیر پوست ضخیم بینی  را کم می‌کند تا سطح پوست نازک تر شود؛ اما نکتۀ بازگشت بینی شاید برای بعضی‌ها در همین روش اتفاق‌ می‌افتد که گمان می‌کنند بینی شان بعد از عمل کوچکتر شده بود؛ اما بعد از گذر زمان، دوباره به حالت اول بازگشته که این تصور غلط است؛ چون هیچ عمل بینی به حالت اولیه باز نمی‌گردد؛ اما بینی‌های گوشتی پوستی با قابلیت انباشت چربی در خود دارند که خب هرچقدر هم چربی برداشته شود، باز تا حدودی قابلیت بازسازی دارد؛ برای همین است که در اول عمل بینی خیلی کوچکتر است؛ اما با گذشت زمان حس می‌کنید که حجم آن بیشتر از اوایل عمل شده است.

انواع عمل بینی گوشتی

بینی گوشتی که منافذ باز و بزرگ و غدد چربی زیادی داشته باشد، جراح برای جلوگیری از به وجود آمدن پوست اضافه در هگام برش حتماً از روش تخیله چربی استفاده می‌کند. بیمار چه قبل و چه بعد از عمل باید از رژیم‌های خاص غذایی استفاده کند و مراقبت‌های بعد از عمل را رعایت کند تا از به وجود آمدن چربی اضافه جلوگیری شود.

عمل بینی گوشتی خیلی بزرگ

بینی های گوشتی خیلی بزرگ که پوست ضخیم و حالت نوک پیازی دارند باید قبل عمل نوع پوست و شرایط پوست را تحت نظر متخصص پوست بهبود دهند که با روش هایی مثل لیزر درمانی قابل بهبود است و در عمل هم پزشک با تغییر بر نوک پره ها و جمع کردن آن‌ها سعی می‌کند، حالت تقارن و  بازی پره ها را کاهش دهد؛ همچنین چربی اضافی را بر می‌دارد.

عمل بینی گوشتی نیمه فانتزی

بینی گوشتی نیمه فانتزی پره های بینی به شکل کاملاً طبیعی و به اندازه کوچک می‌شود و دارای قوس کوچکی است؛ اما تراش زیاد نمی خورد و بینی کمی حالت طبیعی اش تغییر می‌کند و تفاوت کمی با عمل بینی گوشتی طبیعی دارد و فاصله با لب زیاد نیست.

عمل بینی گوشتی طبیعی

بهترین نوع عمل برای بینی های گوشتی که چهره را زیباتر می‌کند، عمل بینی گوشتی از نوع طبیعی است. مدل بینی گوشتی طبیعی نوک آن سربالا نیست و حالت قوس کمی دارد. بهترین شیوه عمل برای جراح در بینی گوشتی که قدرت مانورش بیشتر است، عمل بینی طبیعی است.

روش عمل بینی گوشتی

☑️ در عمل بینی گوشتی باز با پایه غضروف ضعیف: پزشک از یک پایه مصنوعی به شکل «گرافت» استفاده می‌کند و در قسمت نوک بینی قرار می‌دهد.

☑️ گذاشتن پایه مصنوعی با روش عمل باز انجام می‌شود و احتمال عفونت وجود دارد.

☑️ در شرایطی که پایه غضروف خیلی ضعیف باشد، از استخوان پشت گوش یا دنده ها استفاده می‌شود که این روش، خطر عفونت را به صفر می رساند.

☑️ اگر بینی قوز داشته باشد، حتماً باید از روش عمل باز برای برداشتن قوز استفاده شود، پوست بینی در این حالت کامل برداشته می شود.

☑️ پس از برداشت قوز، نوبت به اصلاح تیغه می‌رسد. در این مرحله اگر برای اصلاح بینی نیاز به غضروف اضافه باشد، از سایر قسمت‌ها استفاده می‌کند.

☑️ در عمل بسته فقط پوست کمی از روی سطح اسکلت بینی برداشته می‌شود، تغییرات محدودی بر روی ساختار بینی ایجاد می‌شود و تنها با بخیه متخصص سعی می‌کند تا پره های بینی را کمی جمع‌تر کند.

☑️ در این نوع عمل نیاز به بی هوشی نیست و تنها با بی‌حسی جراح بینی را عمل می‌کند.

☑️ عمل بینی پوست ضخیم با حالت بسته: پوست از روی غضروف برداشته نمی‌شود و تمام تغییرات از داخل بینی اتفاق افتاده و چربی از سطح زیرین پوست کم شده و با بخیه به بینی فرم می‌دهند.

روش عمل بینی گوشتی
جراحان در حال انجام عمل بینی با پوست ضخیم بر روی خانم جوان هستند.

عمل جراحی بینی با روش لیزر چگونه است؟

یکی از روش های مدرن و کم تهاجم استفاده از لیزر است  که برای عمل بینی گوشتی به دلیل ساختار ضعیف غضروف مناسب نیست و تنها برای رفع عیوب پوستی قابل استفاده است.

همانطور که قبلاً اشاره شد، قبل عمل بینی گوشتی لازم است، بازسازی برای بهتر شدن شرایط پوست بینی انجام داد که استفاده از لیزر برای ترمیم، از بین بردن لکه های پوستی، کمرنگ کردن سطح منافذ پوست کارایی دارد؛ اما هرگز هیچ عمل بینی گوشتی با لیزر انجام نمی‌شود و کارایی اصلی لیزر برای بالابردن سطح کیفی پوست بینی است.

نتیجۀ مهم: هیچ عمل جراحی زیبایی بینی گوشتی با روش لیزر انجام نمی‌شود.

5 راه اشتباه از مراقبت های عمل بینی گوشتی

  • استراحت مطلق کنید.
  • آوردن سر به پایین موجب افتادگی بینی می شود.
  • زدن چسب به مدت خیلی طولانی بدون نظر پزشک مفید است.
  • ماساژ دادن برای کاهش ورم خوب است.
  • تامپون برای پیشگیری از چسبندگی بینی است.

تفاوت عمل بینی گوشتی با استخوانی

سختی عمل بینی گوشتی به نسبت سایر بینی ها خیلی بیشتر است و نیاز به دقت و ظرافت تا حد بسیار زیادی تجربه دارد؛ در بیشتر موارد برای قوی‌تر ساختن غضروف نیاز است که  پیوند انجام شود.

با این شرایط  هزینۀ عمل خیلی بالاتر از فرم های دیگر بینی است و به نسبت سایر فرم های بینی میزان نارضایتی از بعد عمل بیشتر است و در صورت رعایت نکردن مراقبت های مهم احتمال بازگشت زیاد است؛ اما عمل استخوانی هزینۀ آن کمتر، بدون بازگشت، بدون دردسر و تورم کمتر و در شرایط ویژه با روش عمل بسته هم قابل اجراست.

مراقبت‌های کلیدی بعد از جراحی بینی گوشتی

  • داروهای تجویز شده را برای کاهش درد، تورم و جلوگیری از عفونت منظم مصرف کنید.
  • بر روی نواحی عمل بینی در همان روز اول بعد از عمل بینی کمپرس سرد بگذارید.
  • در هنگام عطسه دهان باز باشد. به پهلو نخوابید؛ چون موجب کج شدن بینی می‌شود.
  • به مدت 3 تا 6 ماه باید خیلی مراقب باشید تا بینی ضربه نخورد. از فشار و فین کردن خودداری کنید.
  • در هنگام خواب از یک بالشت اضافه استفاده کنید.
  • بعد از دو ماه ورزش های هوازی انجام دهید.
  • بدنسازی و شنا بنا به توصیه پزشک بهتر است بعد از 6 ماه انجام شود.
  • خوردن مایعات مثل آب کرفس، سوپ و آنانانس در روز اول در برنامه غذایی داشته باشید.
  • گذاشتن عینک به دلیل وزن سنگین 9 ماه تا 12 ماه ممنوع است.
  • مادهای تتراسایکین و جنتامایسین بعد از برداشتن تامپون و برای بهبود بخیه های داخلی و بیرونی مناسب است.
  • چرب کردن مخاط بینی با پماد A خشکی بینی را از بین می برد.
  • پماد زینک اکساید برای درمان زخم و بخیه های روی پوست بینی قابل استفاده و ارزان است.
  • از مصرف سیگار به دلیل دود ناشی که موجب باز شدن بخیه ها می شود، جداً خوددداری کنید.
  • تا چند وقت غذاهای سفت مانند کباب، جوجه و… را به تعویق بیندازید.

عمل بینی گوشتی مردانه

بینی گوشتی مردانه پوست ضخیم تر از بینی گوشتی زنانه دارد و بهترین مدل آن است که از نیم رخ صاف و بدون قوس باشد و نوک بینی حالت طبیعی و تیز نباشد؛ اما  عمل بینی گوشتی مردانه به نسبت بینی گوشتی زنانه مدت زمان درمانش و کاهش ورم و از بین رفتن کبودی طولانی تر است.

سؤالات مهم

عمل بینی گوشتی برای چه کسانی مناسب نیست؟
افرادی که پوست بسیار ضخیم دارند و به نوعی در اصلاح پوستشان حالت پرتقالی و کلفت دارند، عمل بینی موفقیت آمیزی نخواهند داشت و بهتر است از انجام عمل بینی انصراف دهند.
بهترین سن برای عمل بینی گوشتی چند سال است؟
برای رسیدن به بهترین نتیجه زیر 30 سال است.
آیا عمل بینی گوشتی قابل بازگشت است؟
عمل بینی گوشتی به دلیل آنکه جراح در هنگام جراحی مقداری از چربی را بر می دارد، چربی مجدد طبق ژنتیک مجدد جایگزین و ساخته می شود؛ به همین دلیل ظرافت قبل عمل از بین می رود؛ اما قابل بازگشت نیست.
آیا عمل بینی گوشتی درد دارد؟
بله عمل بینی تا چند روز درد دارد که مدت زمان آن نهایت 1 هفته است.
نحوه مراقبت عمل بینی گوشتی چگونه است؟
باید مدام از کمپرس سرد استفاده کنید و اگر تامپون ندارید، شستشو دهید و در شب اول نفس کشیدن خیلی سخت است؛ اما با گذشت زمان حالت طبیعی می گیرد.

کبودی بینی گوشتی چقدر طول می کشه تا از بین بره؟
بین 1 تا 4 هفته.

کبودی بینی گوشتی چقدر طول می کشه تا از بین بره؟
حداقل دو سال ورم دارد.

آیا رابطۀ جنسی بعد از عمل بینی خطرناک است؟
حداقل دو ماه از رابطۀ جنسی خودداری کنید.
آیا بخیه بینی نیاز به کشیدن دارد؟
بله. مدت زمان کشیدن بخیه هم بین یک هفته تا ده روز است.

 جراحی بینی با خطر ریسک کم  

جراحی بینی گوشتی برای هرکسی که بینی گوشتی دارد قابل اجراست؛ اما پیچیدگی و سختی عمل بینی گوشتی نیاز به مهارت پزشک و مراقبت بیشتر دارد تا عمل موفقیت آمیزی داشت  و احتمال نارضایتی را به صفر رساند. در این مقاله سعی شد تا همه مسائل مربوط به بینی گوشتی اطلاع داده شود تا انتخاب هوشمندانه ای داشته باشید و مراقبت های بعد از عمل بینی را جدی بگیرید.