بلیچینگ دندان

روشن کردن رنگ دندان یک خانم با روش بلیچینگ
روشن کردن رنگ دندان یک خانم با روش بلیچینگ

بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن یا روشن کردن رنگ دندان‌ها یا مواد مخصوص شیمیایی مانند پراکسید هیدروژن (hydrogen peroxide) یا کربامید پراکسید (carbamide peroxide) بدون آسیب به مینای دندان استفاده می‌شود که لکه ها را کاهش می‌دهد و  بد رنگی و کدری دندان را از بین می‌برد؛ جنبۀ درمانی ندارد و فقط به منظور زیبایی و بهبود طرح لبخند کارایی دارد و برای افرادی مناسب است که دندان هایشان مرتب است؛ اما از رنگ دندان‌هایشان ناراضی هستند.

بلیچینیگ را می‌توان هم در مطب و هم در خانه انجام داد. در ادامه با انواع بلیچینگ، نحوۀ انجام بلیچینگ و مزایا و معایب بلیچینگ آشنا می‌شوید.

انواع بلیچینگ دندان

روشن کردن رنگ دندان با بلیچینگ با دو روش متفاوت قابل اجراست، کاملاً روش آن با یکدیگر تفاوت دارد که به شرح زیر انجام می‌شود:

بلیچینگ در خانه (home Bleaching):

در روش بلیچینگ در خانه یک قالب از فک بالا و پایین گرفته و توسط لابراتوار ساخته می‌شود. این قالب رنگ آن شفاف است و ژل یا مایع بلیچینگی که توسط دندانپزشک تأیید شده، به متقاضی کننده داده می‌شود و فرد باید این ژل را در داخل این قالب بریزد؛

سپس طبق دستور  پزشک و شرکت سازنده میزان و مدت زمان نگه داشتن قالب در میان دندان ها مشخص می‌شود.

مدت زمان نگه داشتن بلیچنیگ در خانه: وابسته به نوع دندان و کیفیت لثه است که از  30 دقیقه تا 1 ساعت هر روز در دهان قرار می‌گیرد.

فواید بلیچینگ در خانه:

مزایای بلیچینگ به دلیل آنکه به مرورِ زمان این مواد بر روی دندان تأثیرش را به آهستگی می گذارد و رنگ دندان ها چند پرده به نسبت گذشته روشن‌تر می‌شود، این روش مدت ماندگاری اش به نسبت سایر روش‌های سفید کننده دندان بیشتر است.

بلیچینگ در کلینیک یا آفیس (in office whitening):

قبل از هر کاری دندانپزشک کامل شرایط دندان ها و لثه را می سنجد و در صورت داشتن جرم در اولین قدم جرم گیری می‌کند.

بعد از این مرحله مواد بر روی دندان گذاشته و با نور بنفش یا آبی بر روی مواد تابیده می شود تا مواد سفید کننده که مبنایش بر هیدروژن پراکسید است، توسط نور یا گرما جذب دندان شود.

مدت زمان بلیچینگ در آفیس یا همان مطب نتیجه اش خیلی سریع و در همان لحظه اولیه مشخص می شود و مدت زمان اجرا نهایت تا 1 ساعت است.

نکته: هرچقدر هم که میزان هیدروژن پُراکساید بیشتر باشد، به دلیل ایجاد حساسیت بیشتر بر روی دندان مدت زمان کمتری بر روی دندان گذاشته می شود.

برای دریافت خدمات دندانپزشکی با تخفیف و اقساط به صورت با داشتن وام سلامت کارت می‌توان خدمات را دریافت کرد.

درباره سلامت کارت

نحوۀ انجام بلیچینگ

نحوه-انجام-بلیچینگ-دندان نحوه-انجام-بلیچینگ-دندان
نحوه-انجام-بلیچینگ-دندان برای روشن کردن رنگ دندان
  • در نحوۀ انجام بلیچینگ مهم ترین نکته حفاظت از بافت نرم لثه هاست؛ چون مواد استفاده شده پراکسید هیدروژن یا کربو میکسد است که لثه‌ها را حساس می‌کند و برای حفاظت از لثه ها نوعی مواد محافظت کننده برای لثه وجود دارد که قبل از انجام بلیچینگ بر روی لثه ها گذاشته می شود. (این مواد نرم و خمیری شکل هستند و وقتی نور به آن می‌رسد، سفت می‌شود؛ اما برای سایر دندان‌ها که در قسمت عقب‌تر قرار گرفته‌اند، از وازلین طبی مخصوص دندان استفاده می‌شود.)
  • بعد از این مراحل مواد بلیچینگ مخلوط می شوند و بر روی دندان‌ها که حالت خمیری دارد  قرار می گیرند.
  • فعال شدن این مواد وابسته به شرایطی خاص است. بعضی از این مواد با نور، لیزر یا خود به خودی یا براثر گرما فعال می‌شوند.
  • مدت زمان گذاشتن مواد بلیچینگ: بین 30 تا 45 دقیقه است.
  • در پایان تمامی مواد بلیچینگ از روی دندان پاک شده و کامل شستشو داده می‌شود.

نکتۀ مهم: مادۀ بلیچینگ را روی دندان قرار می دهند؛ اما در قسمت داخلی تر دندان ها مواد بلیچینگ گذاشته نمی‌شود.

روش های مراقبت بعد از بلیچینگ

  • بعد از انجام بلیچینگ بیمار باید از مواد رنگی خوراکی مثل چای، قهوه، چیپس، پفک، سس های رنگی، انواع ترشی‌ها و … پرهیز کند.
  • دوری از سیگار و قلیان بسیار لازم و ضروری است.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت منظم حداقل دو بار نیاز به مسواک با خمیر دندان مخصوص بلیچینگ است که حاوی مواد خنثی باشد.
  • مراقبت از لثه و دندان‌ها و ویزیت دوره‌ای مهم است.
  • در صورت نیاز بنا به تشخیص متخصص از بلیچینگ مکمل برای ماندگاری بیشتر استفاده کرد؛ استفاد از بلیچینگ مکمل؛ یعنی به غیر از بلیچینگ در مطب بلیچینگ در خانه هم انجام شود که مدت ماندگاری را حداکثر 2 تا 5 سال افزایش می‌دهد.

بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟

برای روشن کردن چند پرده رنگ دندان با بلیچینگ باید بدانید که این شیوه یک کار موقتی است و دوام آن بستگی به ماده بلیچینگ، نوع ژل مصرفی، جنس دندان و کیفیت دندان، مصرف خوراکی‌ها و نوع مواد مصرفی دارد که عمر مفید آن از 6 ماه تا 2 سال است. البته، استعمال دخانیات به شدت عمر بلیچینگ را کم می کند.

بهترین کاندیدای بلیچینگ

  • افرادی که دندان های مرتب و بدون شکستگی دارند.
  • افرادی که پوسیدگی دندان ندارند.
  • اشخاصی که لثه هایشان ملتهب نیست و حساسیت ندارند.
  • کسانی که دندان های ردیف و مرتب دارند؛ اما از رنگ دندانشان ناراضی هستند.

بهترین نوع بلیچینگ چیست

بلیچینگ ترکیبی! این نوع بلیچینگ اول در مطب توسط متخصص گذاشته می‌شود، سپس در خانه توسط خود شخص با قالبی که لابراتور گرفته به او داده می‌شود و فرد طی مدت زمان مشخص با استفاده از پودر مخصوص بلیچینگ و محصولات خانگی بلیچینگ آن را در خانه به میزان مشخص انجام می‌دهد.

بلیچینگ در آفیس بهتر است یا بلیچینگ در خانه

بلیچینگ در خانه به نسبت بلیچینگ در مطب بهتر است؛ چون درصد مواد مصرفی بلیچینگ خیلی سطحش پایین است و میزان درصد سفیدی سریع افزایش پیدا نمی‌کند و فرد به محض اذیت شدن می‌تواند آن را سریع پاک کند و اوضاع توسط خود شخص قابل کنترل است.

بلیچینگ در خانه به نسبت بلیچینگ در آفیس حساسیت کمتری ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، قالب گرفته شده برای مدت طولانی قابل استفاده است و فقط نیاز است که ژل را با توجه به دستور متخصص خریداری کنیم و از آن استفاده نماییم.

مزایای بلیچینگ دندان

  • افزایش اعتماد به نفس
  • طرح لبخند زیبا
  • روشن شدن و سفیدتر شدن رنگ دندان ها

معایب بلیچینگ دندان

  • زیاد شدن حساسیت دندان نسبت به دمای مواد خوراکی (گرم یا سرد)
  • حساس شدن لثه ها
  • بدون اثر بخشی بر روی مواد پر کننده و روکش

آیا استفاده از خمیر دندان بلیچینگ برای دندان ها آسیب رسان است؟

استفاده از خمیر دندان مخصوص بلیچینگ اگر به درستی انجام نشود، حساسیت دندان‌ها را نسبت به دمای سرد یا گرم افزایش می‌دهد و منجر به تحریک دندان‌ها می‌شود و از سوی دیگر، بافت لثه ها را تحریک می‎‌کند؛ منجر به آسیب بافت مینای دندان می‌شود.

سؤالات متداول

آیا سفید کردن دندان خطرناک است؟
اگر به روش درست انجام شود، هیچ آسیبی به مینای دندان نمی‌زند؛ اما اگر خودسرانه بدون مشورت پزشک این کار  انجام شود، احتمال آسیب بسیار زیاد است.
آیا بلیچینگ را می توانیم بر روی ایمپلنت، روکش یا کامپوزیت انجام دهیم؟
خیر. بلیچینگ فقط قابل استفاده بر روی دندان طبیعی است و نمی‌توانید بر روی دندان‌های غیر طبیعی و مصنوعی انجام دهید؛ چون نتیجه اش بی تأثیر است.
آیا با ذغال، جوش شیرین، نمک دریا می شود دندان را سفید کرد؟
خیر هرگز از این روش برای سفید کردن دندان استفاده نکنید؛ چون باعث آسیب به لثه می‌شود.
آیا گذاشتن بلیچینگ برای دندان ضروری است؟
خیر. بلیچینگ یک روش سفید کردن دندان برای زیباتر کردن طرح لبخند است و اصلاً برای سلامت دندان ضرورت ندارد.
بلیچینگ با جرم گیری چه فرقی دارند؟
جرم گیری روشی مثل شستن است و پلاک ها را از بین می‌برد که سالی یک بار لازم است؛ اما بلیچینگ توسط مواد خارجی است که باعث روشنی رنگ دندان می شود؛ هیچ تأثیری بر سلامتی دندان ندارد.
آیا بلیچینگ درد دارد؟
خیر درد ندارد و تنها ممکن است کمی دندان ها را نسبت به دما در یک و دو روز اول حساس کند.
آیا در روش بلیچینگ از بی حسی استفاده می‌شود؟
خیر. به دلیل آنکه میزان حساسیت دندان ها در بلیچین باید مشخص شود، بدون بی حسی کار انجام می شود تا فرد قادر باشد تشخیص دهد تا سطح حساسیت دندان را  درک کند و متوجه شود.
آیا استفاده از خمیر دندان بلیچینگ برای دندان ها آسیب زننده است؟
استفاده از خمیر دندان مخصوص بلیچینگ اگر به درستی انجام نشود، حساسیت دندان‌ها را نسبت به دمای سرد یا گرم افزایش می‌دهد و منجر به تحریک دندان‌ها می‌شود و از سوی دیگر، بافت لثه ها را تحریک می‎‌کند؛ منجر به آسیب بافت مینای دندان می‌شود.

 بلیچینگ روشی موقت برای سفیدی دندان  

همانطور که متوجه شدید، بلیچینگ دندان یک روش موقت زیبایی است که هر چند وقت یکبار نیاز به تمدید دارد؛ اما هرگز نباید خودسرانه این روش را انجام داد. در نهایت، قبل از انجام بلیچینگ باید از سلامت دهان و دندان مطمئن شد و بعد این روش را انجام داد؛ چون ممکن است لثه و دندان دچار آسیب شود.