رنگ کامپوزیت دندان

نشان دادن طیف رنگی کامپوزیت دندان
نشان دادن طیف رنگی کامپوزیت دندان

انتخاب رنگ کامپوزیت دندان باتوجه به نوع پوست، میزان سفیدی دور چشم و رنگ لب مشخص می‌شود؛ اما قبل از آن باید رنگ اصلی دندان‌های متقاضی کننده خوب بررسی شود تا مطمئن شد که سطح رنگ دندان ها یکنواخت است یا خیر. بعد از آن با کمک نمونه رنگ هایی که به صورت کارت یا نمونه هایی از طیف رنگی کامپویت دندان است میان دندان های اصلی تان گرفته می‌شود تا با توجه به سلیقه خودتان بتوانید بهترین رنگ را انتخاب کنید؛ اما با پیشرفت تکنولوژی راه های دیگری هم مثل نورپردازی توسط متخصص انجام می‌شود که در ااین شرایط با توجه به تجربۀ پزشک انتخاب طبیعی‌تری خواهید داشت.

در این مقاله تمام موضوع های مهم برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان معرفی می‌شود؛ اما قبل از تصمیم لازم است که در روز انتخاب رنگ کامپوزیت حتماً یک همراه امین داشته باشید و نظر او را بپرسید و به نظر پزشکتان اهمیت بدهید.

چگونه بهترین رنگ کامپوزیت را انتخاب کنیم

کامپوزیت دندان باتوجه به شرایط دندان از 6 تا 8 در فک بالا و به همین تعداد در فک پایین انجام می‌شود که البته این تعداد وابسته به بزرگی دهان و مشخص بودن تعداد دندان‌ها متغیر است و بعضی از بیماران شاید به دلیل شکستگی و تغییر رنگ یکی از دندان‌ها فقط نیاز داشته باشند که 1 دندان را کامپوزیت کنند که قابل اجراست و محدودیت یا سقفی ندارد؛ اما برای داشتن لبخند زیبا انتخاب دقیق رنگ کامپوزیت بسیار مهم است؛ چون تنوع چارت رنگی کامپوزیت زیاد است که باید دقیق بررسی شود تا مصنوعی و غیر طبیعی نباشد.

بررسی چارت رنگی

چارت یا نمونه های مختلف رنگی با اعداد یا نام های مختلف و خاص مشخص می شود و دندانپزشک با استفاده از این چارت  و نمونه های کامپوزیت تا حد امکان رنگ موردنظر را با دندان های طبیعی تطبیق می‌دهد. این چارت رنگی براساس رنگ سفید تا سایه های مختلف رنگی در نمونه چارت ها موجود است. در این شرایط رنگ پایه، رنگ سطح برجستگی ها و ترکیب رنگ ها با رنگ طبیعی دندان ها دقیق ارزیابی و مقایسه می‌شود.

استفاده از چارت رنگی یا چرخه رنگی

طیف رنگی کامپوزیت دندان اغلب براساس یک چرخه نشان داده می شود. این چرخه مجموعه ای از VITA رنگ های استاندارد است که شامل 16 رنگ اصلی از طیف رنگی D4 تا A1 است شامل طیف های رنگی مایل به قرمز مایل به قهوه ای، مایل به زرد، مایل به خاکستری است؛ اما درجه بندی شدت آن با پایه 1 تا 4 مشخص می‌شود و بیشترین میزان روشنایی بر پایه 1 است.

شناخت رنگ کامپوزیت

از دندانپزشک خود حتماً مشورت بگیرید؛ چون درست است که کامپوزیت جزو روش های زیبایی دندان و برای پنهان کردن نواقص دندان کاربرد دارد؛ اما اگر رنگ آن طبیعی نباشد، نقش آن تغییر می یابد و زیبایی مدنظرتان را از دست خواهید داد.

آماده سازی دندان ها

قبل از کامپوزیت لازم است دندان ها به خوبی شسته شود و هیچ مانعی بر روی آن نمانده باشد؛ چون استفاده از نور پزشکی و انعکاس دقیق آن منجر به انتخاب صحیح‌تر کامپوزیت دندان شود.

نور پزشکی

نور پزشکی که نام آن  (transillumination) است، از ابزار مهم در دندانپزشکی برای بررسی و تشخیص دقیق مشکلات دندانی و رنگ دندان کارایی دارد که با این ابزار از رنگ پایه دندان نمونه گیری  و با رنگ کامپوزیت انطباق داده می‌شود.

عوامل مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت

  • سن
  • جنسیت
  • موقعیت اجتماعی
  • رنگ پوست
  • رنگ لب
  • رنگ مو
  • میزان سفیدی دور چشم
  • رنگ چشم
  • نظر پزشک
  • کمک همراه

انواع طیف رنگی کامپوزیت و پرکاربردترین طیف رنگی

انواع طیف رنگی کامپوزیت دندان با یک تصویر گرافیکی از دندان
انواع طیف رنگی کامپوزیت دندان با یک تصویر گرافیکی از دندان

تنوع رنگ دندان هم به مانند پوست انسان زیاد و در کامپوزیت یا همان روکش دندان به این مسئله توجه زیاد شده است و تنوع رنگی آن بالاست.

پر کاربردترین طیف رنگی برای کامپوزیت

طیف رنگی A1، A3 و B1

افرادی که دوست دارند رنگ کامپوزیتشان سفید باشد چه طیف رنگی انتخاب کنند؟

A1  و B1 سفیدترین و درخشان ترین نوع دسته بندی کامپوزیت که به لبخند هالیوودی هم معروف است.

نرمال ترین رنگ کامپوزیت برای دندان چه طیف رنگی است؟

A3 برای اشخاصی که دوست دارند، رنگ دندان هایشان نرمال و طبیعی باشد، A3 بهترین نوع انتخاب است و موجب می‌شود یک پرده تا دو پرده رنگ دندان روشن تر شود.

برای افرادی که دندان هایشان نقص دارد از چه طیف رنگی استفاده کنند؟

این دسته از افراد نباید از رنگ های خیلی روشن استفاده کنند و فقط باید از طیف رنگی نرمال که بهترینش A3 است انتخاب کنند.

چه زمانی رنگ کامپوزیت دندان سفیدی آن غیرطبیعی به نظر می رسد

زمانی که دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد، رنگ به حالت دلخواه و طبیعی بر روی دندان فرم داده نشود، حالت غیرطبیعی دارد و هر چقدر ضخامت کامپوزیت دندان بیشتر باشد، سفیدی آن هم بیشتر نشان داده می‌شود. در صورتی که فرم به دندان داده نشود، حالت غیر طبیعی و سرامیکی است؛ همچنین زمانی که رنگ کامپوزیت نامناسب، برند مناسب و پالیش اصولی انجام نشود، رنگ کامپوزیت دندان مصنوعی است.

آیا کامپوزیت تغییر رنگ می دهد؟

به علت اینکه مواد کامپوزیت از نوع رزین است تحت تأثیر بزاق دهان و مواد خوراکی قرار می گیرد و با مرور زمان دچار تغییر رنگ می شود که از عوامل مهم این تغییر رنگ موارد زیر است:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم رعایت رژیم غذایی
  • خوردن پفک، قهوه، چای، کرانچی، نوشابه و هر نوع مواد خوراکی رنگی
  • مصرف دخانیات و سیگار
  • عدم صحیح شیوۀ مسواک زدن

راه کارهای مهم و بازسازی کننده برای تغییر رنگ کامپوزیت

  • مراقبت های بهداشتی
  • پالیش کردن بعد از 6 ماه تا 1 سال
  • ترمیم کامپوزیت
  • به حداقل رساندن مواد خوراکی رنگی

سؤالات مهم

برای ماندگاری رنگ کامپوزیت چه کاری انجام دهیم؟
رنگ کامپوزیت ماندگاری دائمی ندارد و حداقل بعد از 2 تا 3 سال تغییر رنگ می یابد و بیشترین زمان تغییر رنگ در ماه اول است.
آیا می توان نمونه رنگ را از تولید کنندگان مواد کامپوزیت دندان خریداری کرد و از آن‌ها مشورت گرفت؟
بله اما این کار  بدون نظر پزشکتان توصیه نمی‌شود و بهتر است که از آن ها فقط برای مشاوره های فنی، مواد کامپوزیت، روش های استفاده، ترکیب رنگ‌ها و حتی نکات مهم انتخاب رنگ کامپوزیت راهنمایی بگیرید.
برای رنگ نچرال چه برندی انتخاب کنیم؟
KERR ایتالیا
برای رنگ سفید براق نچرال چه برندی انتخاب کنیم؟
APS آمریکایی
برای رنگ سفید یخی چه برندی انتخاب کنیم؟
اپالیس برزیلی
برای رنگ سفید صدفی چه برندی انتخاب کنیم؟
برند AHL انگلیسی
 دست یافتن به بهترین رنگ کامپوزیت دندان 

بهترین رنگ کامپوزیت دندان تنها با مراجعه به یک متخصص با تجربه قابل دستیابی است و انتخاب سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان بدون رعایت نکردن هیچ نوع فاکتوری کاملاً اشتباه است؛ چون اصلاح طرح لبخند به معنای سفید کردن غیر طبیعی دندان نیست و مرتب بودن و درخشانی آن با توجه به سلیقه شما بستگی دارد؛ اما هرچقدر کامپوزیت دندان حالت طبیعی داشته باشد، زیباتر و جذاب تر است.